Skip to content

MEGFELEL AZ ALAPTÖRVÉNY RENDELKEZÉSEINEK AZ IVÁNCSA ÉS RÁCALMÁS TERÜLETÉN KIALAKÍTOTT KÜLÖNLEGES GAZDASÁGI ÖVEZET

A 2021. július 1-i hatállyal Iváncsa község és Rácalmás város közigazgatási területén, Duna-mente – Fejér megye elnevezéssel kijelölt különleges gazdasági övezet ügyében, az Alkotmánybíróság elutasította a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről előterjesztett alkotmányjogi panaszt.

A 2021. július 1-i hatállyal Iváncsa község és Rácalmás város közigazgatási területén, Duna-mente – Fejér megye elnevezéssel kijelölt különleges gazdasági övezet ügyében, az Alkotmánybíróság elutasította a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről előterjesztett alkotmányjogi panaszt.

Az Alkotmánybíróság megerősítette a Miniszterelnökséget vezető miniszter beadványát, miszerint a különleges gazdasági övezet területén megvalósuló - nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek minősített - beruházással kapcsolatos jogszabályi rendelkezések az Alaptörvénnyel összhangban vannak.

 

Az Alkotmánybíróság a IV/04441/2021. számú ügyben 2023. március 7. napján meghozott határozatában Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről előterjesztett alkotmányjogi panasz elutasításáról és visszautasításáról rendelkezett.

 

A 362/2021. (VI. 28.) Korm. rendelet 2021. július 1-i hatállyal Iváncsa község és Rácalmás város közigazgatási területén Duna-mente–Fejér megye elnevezéssel különleges gazdasági övezetet jelölt ki. Ezt megelőzően a 2021. évi CI. törvény 2021. június 29. napjától a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata tulajdonában álló, Rácalmás külterületén fekvő ingatlanokat ingyenesen, 100 évre Rácalmás Város Önkormányzata vagyonkezelésébe adta. Dunaújváros a törvényi és a rendeleti szabályokat egyaránt támadta az Alkotmánybíróság előtt.

 

A Miniszterelnökséget vezető miniszter az Alkotmánybíróságnak címzett beadványában a támadott jogszabályi rendelkezések Alaptörvénnyel való összhangját mutatta be, melyet az Alkotmánybíróság a fenti határozatával alaposnak ítélt.

 

Az Alkotmánybíróság határozata szerint Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata a különleges gazdasági övezeti kijelöléssel közvetlenül nem érintett önkormányzat, a jogalkotó nem Dunaújváros közigazgatási területén jelölt ki különleges gazdasági övezetet. Az érintett ingatlanok tekintetében továbbá helyi iparűzési adó bevétel jogszabály alapján Dunaújvárost nem illette meg korábban sem, így alkotmányos jogsérelem e tekintetben nem állapítható meg.

Az Alkotmánybíróság kiemelte a Miniszterelnökséget vezető miniszter beadványából, hogy a Hankook-Tire Magyarország Kft. megvalósuló beruházása nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek minősítése mögött igazolható közérdek áll fenn. Megállapította azt is, hogy Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata tulajdonhoz való joga a Rácalmás külterületén fekvő ingatlanok vagyonkezelésbe adásával nem üresedett ki, csak közérdekből arányos korlátozás alá került. Lényegesnek tekintette az Alkotmánybíróság, hogy a korlátozás a köztulajdonú ingatlanokra vonatkozik, amelyek felett eleve törvényileg korlátozottak az önkormányzat tulajdonosi jogosítványai, kiemelten az önkormányzat rendelkezési joga. A nem különleges gazdasági övezetben található egyéb önkormányzati ingatlanok tekintetében változatlanul, a vonatkozó törvények keretei között gyakorolható a tulajdonhoz való jog. Az Alkotmánybíróság utalt egy korábbi döntésére, melyben alkotmányos követelményként megállapította, hogy az Országgyűlésnek a helyi önkormányzatok számára az általuk ellátott kötelező feladat- és hatáskörök ellátásához azokkal arányban álló költségvetési, illetve más vagyoni támogatást kell biztosítania. Jelen esetben a Dunaújváros által előterjesztett indítványban foglaltak alapján nem volt megállapítható az, hogy az indítvány által támadott szabályozás alapján az indítványozó működése ellehetetlenült volna, illetve alkotmányosan védett feladatkörei kiüresedtek volna.

(Miniszterelnökség)