FOGYASZTÓVÉDELEM – EGYEBEK

A CONTACT MKSZ számára kiemelkedő fontosságú, az hogy a társadalom minél szélesebb körének nyújtson tájékoztatást különböző témákban, azon belül is főként a gazdaság, pénzügy, fogyasztóvédelem területén. Mindez magába foglalja az általános pénzügyi tudnivalók ismertetését és a változó törvények nyomon követését, és a pénzügyi fogyasztók tájékoztatását az aktuális módosításokról és legfrissebb fogyasztókat érintő információkról. 
 

I. Rövid fogyasztóvédelmi áttekintés

A piac két főszereplője a termelő (eladó) és a fogyasztó (vevő), akik között az erőviszonyok gyakran az eladó javára billennek. Az elégedett fogyasztó nélkülözhetetlen szereplője a piacgazdaságnak, ezért a fogyasztó védelemre, támogatásra szorul. A fogyasztóvédelem célja az egyensúly helyreállítása, a fogyasztó jogainak, érdekeinek képviselete, érvényre juttatása.

Az Európai Unióban a fogyasztói érdekek védelme öt alapelvre épül:

  • a fogyasztók egészségének és biztonságának védelme,
  • a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme,
  • a fogyasztók tájékoztatása és oktatása,
  • a fogyasztói igények érvényesítése,
  • a fogyasztók képviselete.

Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény is ezekre az alapjogokra építve határozza meg a fogyasztói érdekek védelmének állami feladatait, alapintézményeit.

A fogyasztók egészségét, biztonságát a biztonságos termékek szolgálják, amelyeket a gyártók, valamint a forgalmazók kötelesek garantálni. Ezen belül kiemelten fontos az élelmiszerbiztonság, valamint a termékek biztonságosságát ellenőrző intézmények. A biztonságot szolgáló előírások a termék alapvető tulajdonságain kívül címkézést, árfeltüntetést, használati és kezelési útmutatókat, esetleg szabványosítást is előírnak.

A fogyasztók gazdasági érdekvédelmét több jogszabály is segíti. A modern vásárlási formák terjedésével vált fontossá, hogy az üzleten kívül kötött szerződések esetén lehetősége van a fogyasztónak 8 napon belül indoklás nélkül elállni a szerződéstől. Az internetes, telefonos vásárlások esetén a fogyasztói jogokat az úgynevezett távollévők között kötött szerződésekről szóló jogszabállyal védik. De jogszabály tiltja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot (pl.: megtévesztő, agresszív eladói magatartást) és előírják a reklámozással kapcsolatos alapszabályokat is. A fogyasztói érdekeink átfogó védelmét a hitelezéssel kapcsolatban külön is szabályozták.

A fogyasztók tájékoztatása és oktatása hozzá kell, hogy járuljon az etikus gazdasági és társadalmi viselkedés terjedéséhez. A környezettudatosságot, fenntarthatóságot biztosító vállalati és fogyasztói magatartás formálását az állami és civil szervezetek egyaránt vállalják. Az állam az iskolai oktatás keretében is szervezi a fogyasztóvédelem megismerését.

A fogyasztói igényeink érvényesítését egyrészt közvetlenül, vásárlóként gyakoroljuk, másrészt támogatnak minket ebben a fogyasztóvédelem intézményei, jogszabályai. Egyszerűbb esetekben a panaszkezelés, a vásárlók könyvébe történő bejegyzés is elegendő, de rendelkezésünkre állhat az ügyfélszolgálat, a békéltető testület, és a polgári jogi eljárást megindító keresetlevél bírósághoz történő benyújtása is.

A fogyasztói érdekeink képviseletét közvetlenül is elláthatjuk, de jogi képviselő, vagy maga a fogyasztóvédelmi hatóság, fogyasztóvédelemmel foglalkozó egyesület, civil szervezet is képviselhet minket problémás fogyasztói ügyeinkben.
 

II. Fogyasztóvédelmi újdonságok

Manapság az egyre több helyen elérhető internet és az informatikai eszközök korszerűsítése révén a fogyasztók még könnyebben tudnak tájékozódni az őket érdeklő kérdésekben. Egy- egy hosszabb nyaralás vagy télen a síelés alatt is lehetőség van rá, hogy a fogyasztó értesüljön akár a külföldön lévő fogyasztóvédelmi jogszabályokat illetően.
 

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

2010. augusztus 1. napján valamennyi megyében és a fővárosban felállításra került Hatósági Tanácsadó Irodák országos hálózatát már az első 4 hónap alatt 93 064 ügyfél kereste fel, személyesen, telefonon, e-mailen, ügyfélkapun keresztül vagy írásban.

Az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságokon, munkanapokon működik a telefonon és személyesen is elérhető „Hatósági Tanácsadó Iroda”, ahol jól felkészült, tapasztalt munkatársak várják mindazon fogyasztókat és vállalkozókat, akiknek fogyasztói jogérvényesítéssel kapcsolatosan kérdéseik vannak, panaszuk van, eligazítást szeretnének.

A folyamatos megkeresések során gyakran olyan közérdekű problémákra is rávilágítanak az érdeklődők, amiről akkor értesül a hatóság. A problémás ügyek megoldására adott jó tanács, az azonnali segítség, a jogi rendelkezések ismertetése felgyorsítja azok megoldását, lehetővé teszik hivatalos hatósági eljárás megindítása nélkül is a problémák gyors rendezését.

Pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák címei:

Város

Iroda címe

Telefon

Békéscsaba

5600 Békéscsaba, József Attila u. 2-4.

06-30-714-4800, 06-66/622-041

Debrecen

4025 Debrecen, Piac u. 77. II. em. 14.

52/504-329

Eger

3300 Eger, Kossuth Lajos u. 9.

06-36/515-598/008-as mellék, 06-30-854-4395

Győr

9021 Győr, Arany János u. 28-32.

06/96-431-308

Miskolc

3530 Miskolc Szemere Bertalan u. 2. I. em. 10.

06-30-487-3609

Nyíregyháza

4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2. II. em. 3.

06-30-282-1664

Pécs

7621 Pécs, Apáca u. 15.

06-70/243-3356

Szeged

6721 Szeged, Tisza L. krt. 11.

06-62/541-737

Székesfehérvár

8000 Székesfehérvár, Petőfi u. 5. 2.em

06-30/699-0056

Szombathely

9700 Szombathely, Óperint utca 12. szám

06-70/549-1460

Zalaegerszeg

8900 Zalaegerszeg, Kossuth Lajos u. 9-11.

06-92/313-225

Egy új mobiltelefon alkalmazás segíti a magyar fogyasztókat külföldi utazásaik során?

Vásárolt valamit külföldön, ami nem sokkal később meghibásodott? Problémája adódott az otthonról foglalt külföldi autóbérlés vagy szálláshely kapcsán? Késik a hazafelé tartó repülőjárata? Amennyiben a szabadsága nem úgy alakul, ahogy eltervezte, fontos tudnia, hogy miképp gyakorolhatja jogait. Sőt mi több! Ki is tudja fejezni magát! A nyári szabadságolások és nyaralásokhoz kapcsolódóan az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (EFK-Hálózat, ECC-Net) – amelynek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország is tagja - egy egyedülálló mobil alkalmazást készített, melynek neve „ECC-Net: Travel”.

Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás egy olyan nélkülözhetetlen útitárs az Európai Unióban, valamint Norvégiában és Izlandon, amely segíti a fogyasztókat a szabadságuk alatt külföldön előforduló kellemetlen helyzetek megoldásában, és lehetőséget teremt arra, hogy fogyasztói jogaikat a célország nyelvén fejezhessék ki és érvényesíthessék. Az alkalmazás jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén, továbbá norvég és izlandi nyelven.

Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás a bolti vásárlás, az autóbérlés, a szállodai szolgáltatások, a légi, vasúti, buszos és hajóval történő közlekedés és az egészségügyi ellátások témakörében nyújt segítséget és tájékoztatást a fogyasztói jogokról a magyar fogyasztók számára, valamint a külföldi vállalkozással való kommunikációt is megkönnyítheti. Emellett a hasznos információkat tartalmazó részben fontos telefonszámokat és elérhetőségi adatokat tartalmaz az esetleges szükséghelyzetek megoldására.

Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás ingyenes, továbbá offline módon, azaz internet kapcsolat nélkül is használható a roaming díjak elkerülése érdekében. Olyan mobil eszközökre telepíthető, amelyek iOS, Android, Microsoft Windows operációs rendszerrel működnek.

Az alkalmazás letölthető:

Operációs rendszer

Link

Android

https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.cec_zev.ECCNetTravel

Apple

https://itunes.apple.com/app/ecc-net-travel/id886668562

Windows Phone

http://www.windowsphone.com/en-gb/store/app/ecc-net-travel/4dfcfb67-9294-40d5-9ac0-644a7e734813

Hivatali időn túl is van segítség - használja a fogyasztóvédelmi mobil applikációt!

A legfontosabb fogyasztóvédelmi ismereteket tartalmazó mobilalkalmazást készített a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. Az applikáció lehetőséget nyújt a termékhez kapcsolódó reklamációs határidők nyilvántartására, és válaszokat ad a mindennapok során leggyakrabban felmerülő kérdésekre is.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a hétvégén is lehetőséget biztosít arra, hogy a fogyasztók esetleges problémáikra szakemberek segítségével találjanak megoldás fogyasztóvédelmi kérdések felmerülése esetén. A hatóság központi segélyvonalat biztosít, amely fogadja a megkereséseket és tanácsot ad a megoldásra váró probléma kezelésére.

A +36-30/9-634-767- es normál mobil díjszabású telefonszámot pénteken 14:00-18:00 óra között szombaton és vasárnap 10:00-18:00 óra között lehet hívni.

Amennyiben élelmiszerrel, vendéglátással kapcsolatos bejelentése, panasza van, azt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (rövidítve: NÉBIH) jelentse be a 06-80/263-244 telefonszámon hétköznap 08:00-16:30 között. A fogyasztóvédelmi hatóság jelenleg az élelmiszerekkel kapcsolatban csak a fogyasztók megtévesztésére irányuló jelölések, tájékoztatások esetében járhat el, a többi esetben a NÉBIH-nek, vagy az ÁNTSZ-nek van hatásköre eljárni.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megpróbálta csokorba szedni azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyek általában egy fogyasztóvédelmi jogvita intézése, vagy egy vásárlásra való vagy egy utazásra való felkészülés során a legfontosabbak, tehát téma szerint csoportosították az ismereteket. Emellett összegyűjtötték az olyan gyakran feltett kérdéseket, amelyek a leginkább előkerülnek a mindennapok során.

Az alkalmazás segítségével azt is figyelemmel kísérhetjük, hogy egy nagy értékű megvásárolt termék jótállása meddig érvényes, illetve az élelmiszerek lejárati idejét is beírhatjuk a telefonunkba. Lefotózhatjuk a vásárlás után a blokkot is, így ha bármi gond van a termékkel, azonnal tudjuk igazolni a vásárlás tényét és idejét is. Az applikáció összegyűjtötte azokat a fogyasztói jogokat is, amelyeket akár egy reklamáció esetén is hasznosíthatunk.

A most 2016. évben hatályos fogyasztóvédelmi jogszabály az alábbi linken érhető el: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700155.TV A fogyasztóvédelmi törvény is alkalmazkodik a kor követelményihez, tehát új részek kerülnek bele, illetőleg a régebbieket felülvizsgálják, ezért érdemes, hogy a fogyasztó mindig az aktuális jogszabálygyűjteményt ismerje, vagy arról tájékozódjon.